Publicaties Kansengelijkheid
Hieronder vind je de meest recente publicaties per lectoraat. Gebruik de zoekfunctie om gericht te zoeken naar publicaties.
- Burgerschap laten aangrijpen bij meten
Van Waveren, J. & Keijzer, R. (2022). Burgerschap laten aangrijpen bij het meten. Volgens Bartjens, 41(5), 15-17.
- Kansengelijkheid in het onderwijs: een Social Justice perspectief
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2021). Kansengelijkheid in het Onderwijs: een Social Justice Perspectief voor de Lerarenopleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 42(4), 15-25
- Digitale, volledige versie van het proefschrift
Digitale, volledige versie van het proefschrift:
- Burgerschapsonderwijs en de Leerkracht binnen het speelveld van Pedagogiek en Politiek. s.l.: in eigen beheer.
Waveren van, J. (2020). Burgerschapsonderwijs en de Leerkracht binnen het speelveld van Pedagogiek en Politiek. s.l.: in eigen beheer.
- Gemengde Scholen als kritische Wegwijzers.
Leijgraaf, M. (2019, December). Gemengde Scholen als kritische Wegwijzers. Waardenwerk (78-79), 158-159.
- ‘De Spanning die niet op te lossen is, benoemen en bespreken’.
Leijgraaf, M., & Janssens, M. (2019, December 18). ‘De Spanning die niet op te lossen is, benoemen en bespreken’. https://nivoz.nl/nl/de-spanning-die-niet-op-te-lossen-is-benoemen-en-bespreken
- On Earlier Positivistic Approaches Versus Current Social Justice Orientations.
Leijgraaf M. (2019) On Earlier Positivistic Approaches Versus Current Social Justice Orientations. In: Peters M. (eds) Encyclopedia of Teacher Education. Springer, Singapore
- Bonding in Newcomer Education: An Empirical Exploration.
Groot de, I., Berg van den, B., Leijgraaf, M., & Kate ten, L. (2019, May). Bonding in Newcomer Education: An Empirical Exploration. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(5), 89-110.
- Hart voor Leren en Vernieuwen. Tien Jaar Master Leren en Innoveren in Utrecht.
Berg van den, B., Koster, B., & Leijgraaf, M. (red.) (2018). Hart voor Leren en Vernieuwen. Tien Jaar Master Leren en Innoveren in Utrecht. Amersfoort: eigen beheer.
- De Wereld ontdekken in de Klas. Hoe Nieuwkomerkinderen met elkaar en met Leerkrachten een gedeelde Wereld creëren.
Berg van den, B., & Groot de, I. (red.) (2018). De Wereld ontdekken in de Klas. Hoe Nieuwkomerkinderen met elkaar en met Leerkrachten een gedeelde Wereld creëren. Amsterdam: CEPM – Radiant Uitgave.
- Opleidingsonderwijs dat tot denken uitdaagt. De inspiratie van Hannah Arendt.
Leijgraaf, M. (2017). Opleidingsonderwijs dat tot denken uitdaagt. De inspiratie van Hannah Arendt. In J. Berding, Aan het werk met Hannah Arendt. Professionals in Onderwijs, Zorg en Sociaal Werk (pp. 67-83). Leusden: ISVW Uitgevers.
- Tank & I. Tank, or the Randomness of Birth. An Essay / Tank, of de Toevalligheid van Geboorte. Een Essay.
Leijgraaf, M. (2017). Tank & I. Tank, or the Randomness of Birth. An Essay / Tank, of de Toevalligheid van Geboorte. Een Essay. Utrecht: COS Publishing House / Uitgeverij Cos.
- ‘De meest leerzame Periode ooit!’ De lerarenopleiding als ondersteunend aan de transformatie tot leraar.
Leijgraaf, M. (2016). ‘De meest leerzame Periode ooit!’ De lerarenopleiding als ondersteunend aan de transformatie tot leraar. Waardenwerk (65), 109-122.
- What we talk about when we talk about Citizenship. Why Citizenship Education has to be critical.
Leijgraaf, M. (2016). What we talk about when we talk about Citizenship. Why Citizenship Education has to be critical. In ATEE Proceedings 41st Annual Conference, Educating the best Teachers: A Challenge for Teacher Education (pp. 55-62). Brussels: ATEE.
- Bereid leraar beter voor op diversiteit
Susam, H. (2015), Bereid leraar beter voor op diversiteit. Didactief, 45 (5)
- Cultureel sensitief leraarschap. Ontwikkeling van beroepskwaliteiten van aanstaande leraren voor pluriforme scholen.
Susam, H. (2015). Cultureel sensitief leraarschap. Ontwikkeling van beroepskwaliteiten van aanstaande leraren voor pluriforme scholen. Academisch proefschrift. Amsterdam: VU University Press
- Welke Burger? Waarom Burgerschapsonderwijs kritisch dient te zijn.
Leijgraaf, M. (2014, December). Welke Burger? Waarom Burgerschapsonderwijs kritisch dient te zijn. Waardenwerk (58/59), 66-75.
- Education Contributing to Social Justice.
Leijgraaf, M. (in print). Education Contributing to Social Justice. In ATEE 2014 Winter Conference Proceedings, Social Justice and Diversity in Teacher Education. Brussels: ATEE.
- Educating for a socially just Future: Making heard the Voices of the Oppressed.
Leijgraaf, M. (2014). Educating for a socially just Future: Making heard the Voices of the Oppressed. In ATEE 2013 Annual Conference Proceedings, Educating for the Future (pp. 62-72). Brussels: ATEE.
- Leren voor het Leven en niet voor de Toets.
Benoist, F., & Leijgraaf, M. (2014, juni). Leren voor het Leven en niet voor de Toets. Bildungsonderwijs in Finland. Marktplaats. Een uitgave van Agora, 20, pp. 28-29.
- Lectorale Afscheidsrede ‘Voor wie durft…’
Leijgraaf, M. (2013) Lectorale Afscheidsrede ‘Voor wie durft…’
- Entering and Creating New Worlds. How a ‘Writer in the School’ Can Support and Empower ‘Minority-children’.
Leijgraaf, M. (2012). Entering and Creating New Worlds. How a ‘Writer in the School’ Can Support and Empower ‘Minority-children’. In ATEE 2011 Annual Conference Proceedings, Teachers’ Life-cycle from Initial Teacher Education to Experienced Professional (pp. 170-180). Brussels: ATEE.