• Nieuws
  • Lectoraten
    • Rekenen en wiskunde
    • Wetenschap en technologie
    • Kansengelijkheid
    • Jonge kind
  • Projecten
  • Thema’s
  • Publicaties
  • Over
  • Contact
  • Zoeken
Kenniscentrum Spelend & Onderzoekend leren
  • Nieuws
  • Lectoraten
    • Rekenen en wiskunde
    • Wetenschap en technologie
    • Kansengelijkheid
    • Jonge kind
  • Projecten
  • Thema’s
  • Publicaties
  • Over
  • Contact
  • Zoeken

Home Kansengelijkheid

Publicaties Kansengelijkheid

Hieronder vind je de meest recente publicaties per lectoraat. Gebruik de zoekfunctie om gericht te zoeken naar publicaties.

  • Burgerschap laten aangrijpen bij meten

    Van Waveren, J. & Keijzer, R. (2022). Burgerschap laten aangrijpen bij het meten. Volgens Bartjens, 41(5), 15-17.

  • Kansengelijkheid in het onderwijs: een Social Justice perspectief

    Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2021). Kansengelijkheid in het Onderwijs: een Social Justice Perspectief voor de Lerarenopleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 42(4), 15-25

  • Digitale, volledige versie van het proefschrift

    Digitale, volledige versie van het proefschrift:

  • Burgerschapsonderwijs en de Leerkracht binnen het speelveld van Pedagogiek en Politiek. s.l.: in eigen beheer.

    Waveren van, J. (2020). Burgerschapsonderwijs en de Leerkracht binnen het speelveld van Pedagogiek en Politiek. s.l.: in eigen beheer.

  • Gemengde Scholen als kritische Wegwijzers.

    Leijgraaf, M. (2019, December). Gemengde Scholen als kritische Wegwijzers. Waardenwerk (78-79), 158-159.

  • ‘De Spanning die niet op te lossen is, benoemen en bespreken’.

    Leijgraaf, M., & Janssens, M. (2019, December 18). ‘De Spanning die niet op te lossen is, benoemen en bespreken’. https://nivoz.nl/nl/de-spanning-die-niet-op-te-lossen-is-benoemen-en-bespreken

  • On Earlier Positivistic Approaches Versus Current Social Justice Orientations.

    Leijgraaf M. (2019) On Earlier Positivistic Approaches Versus Current Social Justice Orientations. In: Peters M. (eds) Encyclopedia of Teacher Education. Springer, Singapore

  • Bonding in Newcomer Education: An Empirical Exploration.

    Groot de, I., Berg van den, B., Leijgraaf, M., & Kate ten, L. (2019, May). Bonding in Newcomer Education: An Empirical Exploration. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(5), 89-110.

  • Hart voor Leren en Vernieuwen. Tien Jaar Master Leren en Innoveren in Utrecht.

    Berg van den, B., Koster, B., & Leijgraaf, M. (red.) (2018). Hart voor Leren en Vernieuwen. Tien Jaar Master Leren en Innoveren in Utrecht. Amersfoort: eigen beheer.

  • De Wereld ontdekken in de Klas. Hoe Nieuwkomerkinderen met elkaar en met Leerkrachten een gedeelde Wereld creëren.

    Berg van den, B., & Groot de, I. (red.) (2018). De Wereld ontdekken in de Klas. Hoe Nieuwkomerkinderen met elkaar en met Leerkrachten een gedeelde Wereld creëren. Amsterdam: CEPM – Radiant Uitgave.

  • Opleidingsonderwijs dat tot denken uitdaagt. De inspiratie van Hannah Arendt.

    Leijgraaf, M. (2017). Opleidingsonderwijs dat tot denken uitdaagt. De inspiratie van Hannah Arendt. In J. Berding, Aan het werk met Hannah Arendt. Professionals in Onderwijs, Zorg en Sociaal Werk (pp. 67-83). Leusden: ISVW Uitgevers.

  • Tank & I. Tank, or the Randomness of Birth. An Essay / Tank, of de Toevalligheid van Geboorte. Een Essay.

    Leijgraaf, M. (2017). Tank & I. Tank, or the Randomness of Birth. An Essay / Tank, of de Toevalligheid van Geboorte. Een Essay. Utrecht: COS Publishing House / Uitgeverij Cos.

  • ‘De meest leerzame Periode ooit!’ De lerarenopleiding als ondersteunend aan de transformatie tot leraar.

    Leijgraaf, M. (2016). ‘De meest leerzame Periode ooit!’ De lerarenopleiding als ondersteunend aan de transformatie tot leraar. Waardenwerk (65), 109-122.

  • What we talk about when we talk about Citizenship. Why Citizenship Education has to be critical.

    Leijgraaf, M. (2016). What we talk about when we talk about Citizenship. Why Citizenship Education has to be critical. In ATEE Proceedings 41st Annual Conference, Educating the best Teachers: A Challenge for Teacher Education (pp. 55-62). Brussels: ATEE.

  • Bereid leraar beter voor op diversiteit

    Susam, H. (2015), Bereid leraar beter voor op diversiteit. Didactief, 45 (5)

  • Cultureel sensitief leraarschap. Ontwikkeling van beroepskwaliteiten van aanstaande leraren voor pluriforme scholen.

    Susam, H. (2015). Cultureel sensitief leraarschap. Ontwikkeling van beroepskwaliteiten van aanstaande leraren voor pluriforme scholen. Academisch proefschrift. Amsterdam: VU University Press

  • Welke Burger? Waarom Burgerschapsonderwijs kritisch dient te zijn.

    Leijgraaf, M. (2014, December). Welke Burger? Waarom Burgerschapsonderwijs kritisch dient te zijn. Waardenwerk (58/59), 66-75.

  • Education Contributing to Social Justice.

    Leijgraaf, M. (in print). Education Contributing to Social Justice. In ATEE 2014 Winter Conference Proceedings, Social Justice and Diversity in Teacher Education. Brussels: ATEE.

  • Educating for a socially just Future: Making heard the Voices of the Oppressed.

    Leijgraaf, M. (2014). Educating for a socially just Future: Making heard the Voices of the Oppressed. In ATEE 2013 Annual Conference Proceedings, Educating for the Future (pp. 62-72). Brussels: ATEE.

  • Leren voor het Leven en niet voor de Toets.

    Benoist, F., & Leijgraaf, M. (2014, juni). Leren voor het Leven en niet voor de Toets. Bildungsonderwijs in Finland. Marktplaats. Een uitgave van Agora, 20, pp. 28-29.

  • Lectorale Afscheidsrede ‘Voor wie durft…’

    Leijgraaf, M. (2013) Lectorale Afscheidsrede ‘Voor wie durft…’

  • Entering and Creating New Worlds. How a ‘Writer in the School’ Can Support and Empower ‘Minority-children’.

    Leijgraaf, M. (2012). Entering and Creating New Worlds. How a ‘Writer in the School’ Can Support and Empower ‘Minority-children’. In ATEE 2011 Annual Conference Proceedings, Teachers’ Life-cycle from Initial Teacher Education to Experienced Professional (pp. 170-180). Brussels: ATEE.

Hogeschool IPABO
  • Rekenen en wiskunde
  • Wetenschap en technologie
  • Kansengelijkheid
  • Jonge kind

Wil je op de hoogte blijven onze activiteiten? Ontvang aankondigingen van onze evenementen, het laatste nieuws van ons Kenniscentrum en meer.

IPABO nieuwsbrief

Name*

Heb je een vraag, opmerking, zoek je kennis of samenwerking? Wij horen graag van je! Neem contact met ons op.

  • Cookieverklaring
  • Privacybeleid

© Hogeschool IPABO 2022

Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}