Rekenen op spel – Eindconferentie 3 april 2020

De afgelopen twee jaar zijn pedagogisch medewerkers, leerkrachten van groep 1-2 en onderzoekers van Hogeschool IPABO en de Marnix Academie aan de slag geweest met de vraag: Hoe kunnen professionals bij het jonge kind de ontwikkeling van rekenen- wiskunde en taal stimuleren bij jonge kinderen in de context van vrij spel? Het project richtte zich ook op de vraag hoe professionals zich kunnen professionaliseren in het gelijktijdig stimuleren van rekenen- wiskunde, taal en spel.
De aanleiding voor het onderzoek waren vragen uit het veld van de professionals: We geven veel losse reken-wiskunde lesjes, maar hoe kunnen we doelen voor rekenen-wiskunde verbinden aan spel? Hoe kunnen we tegelijkertijd aan taal en rekenen-wiskunde werken op een manier die past bij jonge kinderen?

Het onderzoeksproject nadert zijn einde en op vrijdagmiddag 3 april a.s. presenteren we de resultaten van het onderzoek en de website van het project. Er is keuze uit drie verschillende workshops: over de praktijk in de klas, over (team)professionalisering in Rekenen op spel en over de onderzoeksaanpak in dit project.