MINDS-ON. W&T-onderwijs verdiepen met diagrammen

In dit project (gesubsidieerd door regieorgaan SIA) onderzoeken de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool IPABO met hulp van leerkrachten van verschillende basisscholen hoe interactieve digitale diagrammen leerlingen kunnen helpen bij het redeneren rond verschillende W&T-concepten. In het eerste deel van het project hebben we het onderwerp seizoenen gekozen en daarbij een digitaal diagram ontworpen. De les over seizoenen en het digitale diagram zijn op drie scholen uitgeprobeerd. De leerlingen konden goed aan de slag met het diagram en leerkrachten zagen de meerwaarde in het feit dat het een mooie manier was voor leerlingen om de geleerde kennis samen te vatten. Als verbeterpunt zagen we vooral dat de wisselwerking tussen het hands-on experimenteren en het invullen van het diagram nog sterker kan. In de volgende fases van het project gaan we dit diagram verbeteren en ook met nieuwe onderwerpen en diagrammen aan de slag.

Voor vragen kun je terecht bij projectcoördinatoren Bert Bredeweg (b.bredeweg@hva.nl) en Anna Hotze (a.hotze@ipabo.nl). Zie ook de website van Minds-On.