Met toekomstmakers digitale geletterdheid inbedden in het curriculum

In dit project werken Hogeschool IPABO, de Vrije Universiteit en openbare basisschool De Stap in Landsmeer (bestuur OpSpoor) samen aan het inbedden van digitale geletterdheid in het curriculum. Dit project wordt gesubsidieerd door Expertisecentrum Wetenschap en Techniek Noord Holland (EWT-NH).

Op basisschool OBS De Stap is een technieklab opgezet met moderne ICT-middelen. Het doel is om middels het technieklab, digitale geletterdheid (waaronder Computational thinking) en onderzoekend en ontwerpend leren schoolbreed en verbonden met het dagelijks curriculum in te zetten. Samen met onderzoekers van Hogeschool IPABO zullen leerkrachten en ook leerlingen, de zogenaamde toekomstmakers, lessen gaan ontwikkelen waarbij digitale geletterdheid gekoppeld zal worden aan lessen uit het dagelijkse curriculum.
Inmiddels zijn er een aantal werkbijeenkomsten op OBS de Stap geweest waarbij we met een heel enthousiast kernteam concreet hebben gekeken naar het ontwikkelen van lessen waarbij digitale middelen zoals (de inmiddels vertrouwde) beebot, maar bijvoorbeeld ook de ‘Dash en Dot’ worden ingezet bij ‘gewone’ lessen uit de rekenmethode. In het tweede deel van het project zal het hele schoolteam middels de methodiek van lesson study aan de slag gaan.

Als u vragen heeft over dit project kunt u contact opnemen met Anna Hotze (a.hotze@ipabo.nl).