Meetkunst

Het leren van de toekomst vindt zowel binnen als buiten de school plaats. Dit was voor de NRO reden om subsidie te verstrekken aan het Meetkunst-project. Dit project is een samenwerking tussen Museum Boijmans Van Beuningen, Universiteit Utrecht, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool IPABO en verschillende schoolbesturen. Daarbij staat het museum voor het buitenschools leren en de scholen voor het leren binnen de muren van de school.

Het meetkunstproject richt zich op vakintegratie en dan met name de integratie van meetkunde en kunsteducatie. Daarbij wordt creativiteit als verbinding gezien. In een nascholingstraject en door een serie voorbeeldlessen leren leraren om deze drie, meetkunde, kunsteducatie en creativiteit, te verbinden.
In een promotieonderzoek gekoppeld aan het project wordt nagegaan wat het effect van de nascholing en de voorbeeldlessen zijn. De resultaten van dit onderzoek zijn nog niet bekend.
Wel leverde het project al mooi onderwijsmateriaal op en een reflectie op de vraag hoe passende nascholing ontwikkeld kan worden.

Verder lezen

  • Keijzer, R., Oprins, B., De Moor, K., & Schoevers, E.M. (2018). Integrating visual art, geometry and creativity for primary school teachers: a pd trajectory. EAPRIL 2017 proceedings (pp. 52-65). Hämeenlinna, Finland: EAPRIL.
  • Schoevers, E., Kroesbergen, E., Keijzer, R., & Jonker, V. (2016). Meetkunde, kunst en creativiteit. Volgens Bartjens, 36(2), 26- 28.