
Impuls
Impuls is een project dat zich richt op de communicatie tussen het onderwijsveld in Noord-Holland en het kenniscentrum van Hogeschool IPABO.
De onderzoekslijn Wetenschap en technologie richt zich op de vraag welke houdingsaspecten, vaardigheden en kennis leerlingen en leraren in het basisonderwijs nodig hebben om om te gaan met de problematieken van een hoogtechnologische maatschappij. Het lectoraat staat onder leiding van lector dr. Anna Hotze en is sterk betrokken bij de post-hbo W&T-opleidingen.
In de huidige en toekomstige maatschappij worden we geconfronteerd met nieuwe ontwikkelingen en grote uitdagingen: pandemieën, nieuwe technologieën, klimaatproblemen, tegenstellingen arm-rijk. In het onderwijs willen we toekomstige generaties opleiden die kunnen omgaan met deze nieuwe ontwikkelingen, kritisch kunnen zijn en nieuwe oplossingen kunnen aandragen. Aangezien de nieuwe ontwikkelingen veelal een technologische en natuurwetenschappelijke basis kennen, wordt in deze onderzoekslijn uitdrukkelijk gekozen voor een bèta-invulling en samenwerking met het lectoraat Rekenen-wiskunde.
Bekijk het onderzoek lectoraatsplan W&T: IPABO_onderzoek_Lectoraatsplan_WenT
Bekijk hier de lectorale rede van IPABO-lector Wetenschap en Technologie, Anna Hotze.
De tekst van deze lectorale rede is hier te vinden.
Lectorale rede WT_CompressPdf
Projecten zijn veelal extern gefinancierd, hebben doelstellingen, tijdslijnen en zijn in die zin meer afgebakend dan thema's. Een project kan onder zowel een thema als een lectoraat vallen.
Van Waveren, J. & Keijzer, R. (2022). Burgerschap laten aangrijpen bij het meten. Volgens Bartjens, 41(5), 15-17.
Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 41(5), 41-47.
Hotze, A. (2020). W&T-onderwijs in de klas, gewoon doen! Marktplaats, 26, 16-17
De Vries, N., Schrumpf, J. Hotze, A. (2020). Exploreon-leren: spelen en onderzoeken, HJK, 6, p 32-35
Hotze, A., De Vries, B. (2020). Kijkwijzer bij W&T-onderwijs. Startpunt voor dialoog. JSW, 6, 18-21