
Rekenen op spel
Werk jij met jonge kinderen tussen 2 en 6 jaar? En wil je kinderen laten leren zoals ze dat zelf het liefste doen?
De onderzoekslijn Rekenen-wiskunde richt zich op onderzoek naar het verbeteren van de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs in de basisschool en binnen de opleiding. Doel is de wiskundige maatschappelijke redzaamheid bij kinderen en aanstaande leraren te vergroten. De onderzoekslijn staat onder leiding van lector dr. Ronald Keijzer. Vaste samenwerkingspartners van dit lectoraat zijn de Vrije Universiteit en Universiteit Utrecht.
Mensen gebruiken steeds meer en vaker wiskundige middelen om met elkaar te communiceren. Daarbij gaat het om grafieken en ook andere representaties. We zien ze veelvuldig in de media om ontwikkelingen te duiden. Maar er is ook veel onzichtbare wiskunde die mensen dagelijks gebruiken, denk alleen al aan een ov-kaart. Het lectoraat Rekenen-wiskunde houdt zich bezig met (creatief) wiskundig denken en het ontwikkelen van een een zogenaamde wiskundige attitude bij kinderen en leerkrachten.
Thema’s zijn bredere onderwerpen waaraan doorlopend gewerkt wordt binnen een onderzoekslijn. Een thema kan onder meerdere lectoraten vallen.
Projecten zijn veelal extern gefinancierd, hebben doelstellingen, tijdslijnen en zijn in die zin meer afgebakend dan thema's. Een project kan onder zowel een thema als een lectoraat vallen.
Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 41(5), 41-47.
Keijzer, R. & Bruin-Muurling, G. (2022, april 26). Focus op ‘evidence based’ dreigt onderwijs te verarmen. ScienceGuide. https://www.scienceguide.nl/2022/04/focus-op-evidence-based-dreigt-onderwijs-te-verarmen/
Jonker, V. & Keijzer, R. (2022). Rekendoelen halen kan voor alle kinderen. Praxis bulletin, 39(8), 7-11.
Keijzer, R., Peltenburg, M., Van der Zalm, & Boland, A. (2022). Mathematics in play. In EAPRIL 2021 conference proceedings (pp. 121-134). Leuven: EAPRIL.
Van Haeften, N.I. & Keijzer, R. (2022). Samen ontwerpen van de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 61-72.